Beräkning för ett år...

Jag var som sagt hos doktorn igår. Vi beräknade insulin åtgång och förbrukning av de andra sakerna. För er som e intresserade kan ju fortsätta läsa..mina uträkningar här.

INSULINET.
Jag tar två olika insulin. Humalog & Lantus.
Humalog är ett korttids verkande insulin, som jag tar MINST tre ggr/dag. Frukost, lunch och middag. (Ska man sen äta saker emellan eller dricka alkohol och dylikt måste man ta fler.)
Lantuset är ett långtids verkande insulin som jag tar två ggr om dagen. Vid frukost 8:30 och middag 17:30.

Vi räknade ut hur mycket E (enheter) jag tar. (Med beräkning av "spill" då man sprutar ut för att få bort luftbubblor & dylikt, samt la på lite extra. Pga att man vet aldrig om man behöver ta mer. Särskilt när jag kommer ner? Lär va as nervös, full av adrenalin, stressad mm. Då höjs blodsockret..)

Men med lite överdrivenhet, för att vara på säkra sidan. Då har vi räknat ihop både Lantuset & humalog. Kom vi fram till att jag tar:

1.
20 000E/insulin på ett år.
Det är 260E i en spruta/ampull.
20 000E / 260E = 77.st sprutor/ampuller

Testickor för att kolla blodsockret.
Då räknar vi med 10 stick om dagen. Minst tar jag 4 om dagen. Men nytt land. Annan mat? Nytt klimat? Bäst att hålla koll.

2.
Det ligger 50st teststickor i ett paket.

10 stick x 365 dagar = 3650 / 50 = 73 paket med one tuch ultra blodsocker teststickor

3.
Kanyler till sprutorna. Dessa ska helst bytas för varje stick, men vem fan orkar det. Så en gång om dagen. Och jag har två sprutor.

2 x 365 = 735.st kanyler
Sen ligger dom 100.st i en låda. Alltså 8 lådor med kanyler / 800st

4.
Nålar till den man sticker i fingret med. Bytas 1 gång om dagen.

365st helt enkelt
De ligger säkert också 100 i en låda. Så 4st lådor/400st


Så följande ska packas:

1. 77.st sprutor/ampuller insulin
2. 73.st paket med one tutch ultra blodsocker teststickor.
3. 8.st lådor/800.st kanyler till sprutorna.
4. 4.st lådor/400.st lancetter/nålar till stick i fingret.

Sedan skall även en extra spruta till humalogen tas med.
En extra blodsockermätare.
En extra blodsockermätare till mobilen 2in1 med. Där också förpackningar med blodstickor till denna mätare, som Inte är inräknat i de andra 73.st paketen.


Herregud!
Insulinet och teststickorna måste tas som handbagage. För de får Inge frysa. Då blir det obrukligt. Samt blodsocker apparaterna.
Och jag ska ha med min laptop, en handväska... Och en magväska med insulin saker ifall att handbagaget skulle försvinna...Hmm ska kanske ringa till flygbolaget och fråga hur mycket man får ta med sig. Och kanske fråga om dom har ett kylskåp för insulinet. För de får ju fan inte bli för varmt heller... :-/

Jaja det blir nog bra detta serru!



Så här ser grejerna ut, sen är det lådor till allt. Men man kanske ska packa utan lådor..
Bäst att ringa och kolla med flygbolaget om man får ha "bruten förpackning" på grejerna med kanske...



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0